Hem Våra banor Kvarnbybanan Banguide

Banguide

Klicka på bilderna för att förstora dem. Navigera genom att trycka på pilarna eller använd piltangenterna på tangentbordet.
Översikt
Översikt över Kvarnby GK.
Översikt
Hål 1
Hålet spelas mycket längre än vad avstånd från tee anger eftersom greenen ligger högt uppe på en kulle. Glöm inte att njuta av utsikten från green.
Hål 1
Hål 2
Banans svåraste hål som kräver ett långt utslag med precision - ju närmare högersidan desto lättare inspel, men det är svårt att få det kortare än 140 m.
Hål 2
Hål 3
Driver eller spoon från tee sätter flera bunkrar i spel. Utslag på 160 m från gul tee ger ett inspel på 150 m. Green är djup och vaktas av bunkrar och kullar.
Hål 3
Hål 4
Ett par 3 med en flaskformad green som inledningsvis är smal. I princip vaktas hela hålet av en enorm bunker längs hela vänstersidan.
Hål 4
Hål 5
Ett hål där man efter utslaget ställs inför valet att gå till vänster eller höger om en stor träddunge d.v.s. att chansa eller spela säkert. Upphöjd green.
Hål 5
Hål  6
Hål 6
Precis som hål 5 är detta ett långt par 5. Sikta rakt över/mot eller något vänster om siktpinnen från tee. Andra och följande slag har en stor damm i spel.
Hål 6
Hål 7
Ett trixigt hål där utslaget bör vara så långt till vänster man vågar gå för att inspelet till den väl upphöjda greenen ska bli lite enklara. Greenen är smal.
Hål 7
Hål  8
Hål 8
Här lutar det överallt utom på tee och green. Vänster om och efter siktpinnen är ruff. Ett kort andraslag ger ofta ett bättre läge för tredje än ett långt.
Hål 8
Hål 9
Nyckeln till detta hål är att bedömma var på den riktigt djupa greenen flaggan är placerad. Det skiljer många klubbor mellan en kort och en lång flaggplacering.
Hål 9
Hål 10
Ett tufft hål med svårigheter på både utslag och inspel. Har du slag på detta hålet lönar det sig att använda det/dessa. En bogey här är ingen skam!
Hål 10
Hål 11
Ett kort par 5 där man kan nå in på två slag men då krävs ett andraslag med god precision och is i magen. Ett rakt kort utslag sätter inga hinder i spel.
Hål 11
Hål 12
Ett hål där green ligger radikalt högre än tee. Ta till minst en klubba och svinga lungt. Kom ihåg att ett vertikalt streck är bättre än ett horisontellt...
Hål 12
Hål 13
Den bästa utslagsvinkeln är rakt mot/över siktpinnen. Andraslaget är för de flesta blint varför taktiskt spel mot den välinbunkrade greenen ofta lönar sig.
Hål 13
Hål 14
Ett långt par 5 där nyckeln till framgång ligger i ett välplacerat utslag. Att slå till vänster från tee brukar straffa sig. Greenen lutar mot fairway.
Hål 14
Hål 15
Ett trixigt hål där utslag ska placeras med omsorg - 200 m från vit mitt i dogleg - för att ge ett lite enklare andraslag mot den väl upphöjda greenen.
Hål 15
Hål 16
Ett par 3 med en förrädisk vänstersida. Vet du att du inte når in på utslaget sikta mot högersidan och ge dig själv en liten chip kvar till green.
Hål 16
Hål 17
Ett läckert hål med upphöjt utslag ner mot en bäck som delar hålet. Greenen är upphöjd och vaktas av en djup bunker till vänster.
Hål 17
Hål 18
Ett par 3 där dammen egentligen är ett mer inbillat hinder än ett faktiskt hinder. Fokusera på din sving och slå lungt.
Hål 18