Några av de första sakerna du ska lära dig innan du börjar spela är spelets regler. Det ska du göra för att veta om du spelar på rätt sätt. Regler är till för att följas och i denna artikel kommer du kunna läsa om dem.

Spelets regler

Vilka regler finns då i golfen? För dig som nybörjare kan det tänkas att du bara tar upp klubban och slår ett slag men så går det inte riktigt till. Du ska däremot tänka på att reglerna ständigt uppdateras och att du ska vara uppmärksam på det.

- Regel nummer 1 har med själva spelet att göra. Bollen får nämligen inte påverkas på ett otillåtet sätt. Det innebär att du inte får lov att stampa i marken för att få bollen att rulla i hålet. Det kan vara så att du spelar under en blåsig dag. Även om det inte är vanligt så kan vinden blåsa bollen i hålet om den ligger väldigt nära.

- Regel nummer 2 beskriver hur du spelar under match. Under matchens gång får du lov att ge upp ett hål om du vill och istället spela nästa hål. Detta får du inte göra under det så kallade slagspelet.

- Regler nummer 3 är slagspelet. Där måste du spela bollen tills du får i den i mål. Du får inte hoppa över det och fuska. Oavsett hur många slag du gör så måste den komma i hålet. Tänk däremot på att det kan ge avdrag i poäng om du får många slag innan du får i den. I golf handlar det om att få så lite slag som möjligt.

Var kan du hitta reglerna?

Det finns många böcker som du kan hitta i närmaste bokhandel. Dessa böcker går igenom reglerna mer detaljerat. Dessa böcker är oftast skrivna på ett okomplicerat sätt vilket gör att reglerna är lätta att förstå.