Historia

Falsterbo golfklubb ligger i sydvästra Skåne och bildades år 1909. Det gör klubben till den tredje äldsta golfklubben i Sverige. Denna golfklubb ligger alldeles vid kusten och har därför en havsnära känsla. Golfen spelades för första gången på en bana nära strandbaden. Gräset på denna bana var inte av bästa kvalité och därför behövdes en ny. Den nya 18-hålsbanan invigdes år 1930. Det var en doktor som utformade denna bana och gjorde det bästa av även de minsta utrymmena.

Efter ett tiotal år insåg medlemmar och personal på klubben att bevattningssystemet inte skulle fungera. Detta bidrog till att banan fick byggas om och sänkas flera centimeter ner i marken. Banan blev internationellt känd på grund av alla fågelskådare som kom från världens alla håll. Under 1990-talet gjordes ytterligare förändringar på golfklubben. Det var ingen ändring i själva layouten utan det var renoveringar av de olika greenerna.

Klubben i dag

På klubben finns det i dag mycket mer än bara en golfbana. Det finns bland annat en restaurang där du kan ta en paus och äta lite och eventuellt dricka kaffe om du vill pausa en stund och bara vila. Det finns också en shop där du kan handla utrustning och golfrelaterade artiklar såsom böcker och souvenirer. I klubbens administration kan du dessutom bli medlem och få möjlighet att välja medlemskap beroende på din plånboksstorlek. Du kan välja att bli vardagsmedlem, vilande medlem eller lågsäsongsmedlem. Klubben har avtal med hotellet Gässlingen som ligger i närheten och där kan du passa på att bo, om du är på besök här.

Ordningsföreskrifter

Det finns regler om uppförande och företrädande på planen både för personal och för medlemmar. Personal får lov att beträda banan under hela dagen. De måste dessutom ge klartecken till spelarna innan de börjar spela. Grupper som dessutom befinner sig längre fram på banan har företräde till banan till skillnad mot dem som befinner sig längre bak.