När du hör ordet golf kanske du inte tänker på att det finns en sport som heter minigolf. Minigolf uppkom någon gång på 1920-talet i USA. Utseendemässigt skiljer sig minigolfen från den riktiga golfen trots att de har samma mål, att du ska försöka få i bollen i hålet. Alla banor är utformade på olika sätt med hinder som är mer eller mindre svårt att komma förbi. I media benämndes minigolfen första gången 1983, men då under namnet bangolf.

I Sverige finns Svenska Bangolfklubben som startades 1937. På deras hemsida kan du läsa om tävlingar, landslag och förbundet. Du kan också ta del av eventuella protokoll från deras olika styrelsemöten. Du kan också hitta olika banor som finns runt om i landet, ifall du skulle vilja prova på. Till skillnad mot vanliga golfklubbar blir du inte medlem i en klubb utan du går med i ett förbund. Du behöver inte gå med i ett förbund för att du ska få spela minigolf. Det kan du göra ändå. Om du skulle vilja tävla är det bra att vara med i förbundet för att få tillgång till tävlingsinformation.

Banor i södra Skåne

Trots att minigolf inte är lika populärt som vanlig golf så finns det ändå banor runt om i södra Skåne. I detta stycke kommer du kunna läsa om de som finns:

- Trelleborgs bangolfklubb

- Malmö bangolfklubb

- Falsterbo bangolfklubb

- Limhamn Ribban green golf

Alla dessa golfbanor är öppna för alla, även de som inte är medlem i Svenska Bangolfsförbundet. För att få spela betalar du en avgift för att hyra klubba och boll. Sedan får du spela banan runt. Problemet med det så kallade “öppet hus”-systemet är att du ibland kan få vänta en stund för att få tillträde till banan. Det kan ibland vara fullt med folk där och andra dagar kan du ha tur att få vara ensam.