Historia

Denna golfklubb ligger i sydöstra Skåne. Eftersom det fanns ett hotell vid namn Ystad saltsjöbad vid havet i Ystad, bidrog det till att turister kom dit. Dessa turister återkom dessutom år efter år. På ett av kommunens styrelsemöten år 1929 togs frågan om anläggningen av en golfklubb upp. Året efter införskaffades tillståndet som behövdes för att påbörja anläggningen och golfklubben stod färdig året efter.

Två år senare slog en av medlemmarna klubbens första hole-in-one. Priset för att vara medlem i klubben år 1932 var 15 kr. Det kan kännas som en låg avgift att betala idag men pengarna hade inte samma valutavärde då. 15kr var mycket pengar år 1932. Klubben hade dessutom bara 9 hål som man kunde spela. Du fick då spela två varv för att få en total summa av 18 hål. På 40-talet fick klubben stängas ner tillfälligt eftersom den istället behlövde användas som militärfält under andra världskriget. Sverige var inte med i kriget men behövde ändå en plats att öva på om vi skulle hjälpa till i kriget. År 1947 kunde golfklubben återuppta sina aktiviteter.

Klubben idag

Här finns både restaurang och shop precis som i Falsterbo. Där kan du slå dig ner och äta en god middag, eller bara fika om du vill det. I shoppen kan du köpa eventuella souvenirer som minne av att du varit på klubben. Du kan också köpa tillbehör som du kan behöva när du spelar. Klubbens olika medlemskap sträcker sig från juniorer till seniorer och de olika medlemskapen ger också olika förmåner. Du kan exempelvis vara senior med spelrättsbevis eller hyra ett spelrättsbevis. Du kan vara medlem och betala efter hur gammal du är. Om du är turist kan du prova att spela och dessutom bo på Ystad saltsjöbad eftersom det ligger så nära. Skönt avkoppling för alla!